Tuesday, October 26, 2010

China's CCTV Headquarters

Aku adalah penggila senibina. Dulu masa interview nak fly lps result trial SPM, penah jgk nak try apply jadik arkitek, tp memandangkan aku tak pandai melukis so aku scrap idea tuh totally. Zaman tuh mane le tau sebenarnye skill drawing architecture tuh kita bole belajar.

So antara hobi aku ialah aku suka tgk design bangunan yg pelik2. Tuh pasal aku suka gile dgn series Discovery Channel's Extreme Engineering ngan National Geographic's Megastructures, psl selalu tunjukkan construction building yg pelik2. Arkitek lak sengaja design bangunan yg mmg memeningkan kepala para engineer.

Dan aku suka jgk tgk architecture bangunan2 purba, especially yg involve China.

Anyway, gambar dibawah ialah bangunan HQ China's CCTV, menempatkan pejabat utama China Central Television. Bangunan yg memiliki 54 tingkat ini berketinggian 234m mula dibina pd 1 Jan 2002 dan siap menjelang Sukan Olimpik Beijing 2008.

Antara fakta menarik pasal building nih ialah 2 buah menara dibina dulu, dan sewaktu hendak dicantumkan, construction terpaksa dijalankan pada awal pagi utk memastikan keluli dgn kedua2 menara tuh berada pada suhu yg sama. Pening siot kepala engineer camnih.


Sungguhpun bangunan nih telah dirasmikan pada 1 Jan 2008, tp smp skang tak di occupied. Pasal pada 9 Feb 2009 berlaku kebakaran dekat bangunan Mandarin Oriental Hotel yg juga dlm pembinaan disebelahnye, which effecting bangunan nih agak teruk jgk laa. So smp skang takde penghuni lagi. Setahu aku laa.


Tp ada jugak lawak dikalangan penduduk Beijing, yg memanggil bangunan nih sbg "Bangunan Buasir", pasal bangunan nih saling tak tumpah mcm org tgk duduk bertinggung dalam jamban. Haha. Lawak la lu orang chinese.


Sumber adalah dari sini, sini, sini dan sini.

No comments: